کودک و مهارت های زندگی

هر آنچه فرزندتان به آن نیاز دارد را نمی توان به او در مدرسه یاد داد. در ادامه به 10 مهارت مورد نیاز کودک اشاره شده که کودکان را برای داشتن یک زندگی مستقل و موفق در بزرگسالی آماده می کند.

ده مهارت زندگی مورد نیاز کودک

هر آنچه فرزندتان به آن نیاز دارد را نمی توان به او در مدرسه یاد داد. در ادامه به 10 مهارت مورد نیاز کودک اشاره شده که کودکان را برای داشتن یک زندگی مستقل و موفق در بزرگسالی آماده می کند.

1- مهارت های تصمیم گیری

توانایی خوب تصمیم گرفتن، یکی از مهارت های زندگی و جزئی از مراحل حل مسئله است که هر کودکی باید از سنین خردسالی آن را یاد بگیرد. با تصمیمات مقدماتی مثل بستنی شکلاتی یا وانیلی، جوراب آبی یا سفید و قطار بازی یا ماشین بازی شروع کنید.

همچنین، هنگامی که بچه ها به سن دبستان می رسند می توانند درباره پاداش تصمیمات خوب و پیامدهای تصمیمات بد یاد بگیرند. در مراحل مختلف تصمیم گیری همراه کودک باشید. به او کمک کنید گزینه ها را ارزیابی کرده و جوانب مثبت و منفی هر کدام از آن ها را در نظر بگیرد، سپس اجازه دهید که تصمیم نهایی را گرفته و با پیامدهای آن آشنا شود.

2- سلامت و بهداشت

هیچ وقت آموزش مسائل بهداشتی به کودکان زود نیست . والدین در میان زندگی شلوغ خود به فرزندان خود می گویند که دوش بگیرند، دندان هایشان را مسواک بزنند، دست هایشان را بشویند و لباس زیرشان را عوض کنند اما هیچ وقت دلیل این دستورات را برای فرزندان خود توضیح نمی دهند.

مهم است که برای فرزندان خود توضیح دهید چرا بهداشت، بخشی مهم از زندگی روزانه آن ها است. به محض اینکه آن ها یادگیری این مهارت ها را شروع می کنند یک جدول تنظیم کنید که در آن همه تکالیف بهداشتی وجود داشته باشد تا کودک آن را دائماً بررسی کرده و بداند باید چه کارهایی باید انجام دهد. وقتی این عادت های سالم با گذشت زمان ایجاد شد جدول را کنار بگذارید تا کودک مجبور شود به صورت ذهنی این تکالیف را در طول روز به یاد بیاورد.

3- مدیریت زمان

همه والدین می دانند که مدیریت زمان چقدر در امورات خانواده مهم است اما یادگیری این مهارت برای کودکان نیز اهمیت زیادی دارد. این مهارت نه تنها به کودکان کمک می کند که زمان را ارزیابی کرده، روی یک تکلیف بمانند و کارهای شما را آسان تر کند، بلکه کمک می کند که بر زمان تسلط پیدا کرده و بنابراین بتوانند همه چیز از بیدار شدن به موقع از خواب تا تمام کردن به موقع کارها را انجام دهند.

4- تهیه غذا

حتی کوچک ترین کودکان هم می توانند یاد بگیرند که چگونه یک وعده غذایی را در آشپزخانه تهیه کنند. ما در مورد یک شام پنج مرحله ای صحبت نمی کنیم اما می توان به کودکان پیش دبستانی آموزش داد که ساندویچ درست کنند و به بچه های دبستانی یاد داد که چگونه از مایکروفر استفاده کنند و نوجوانان نیز وقتی والدینشان آشپزی می کنند می توانند دستیار سرآشپز باشند.

همانطور که فرزندان شما در آشپزخانه اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند می توانند مهارت های زندگی دیگری را نیز یاد بگیرند از جمله اینکه یاد بگیرند چگونه ناهار خود را تهیه کرده، تغذیه سالم انتخاب کنند و یک غذای ساده را با نظارت والدینشان بر روی اجاق گاز بپزند.

5- مدیریت پول

ما به کودکان شمارش و ریاضیات پایه را یاد می دهیم. در صورتی که می توانیم از این آموزش ها درس های بیشتری ایجاد کرده و آن ها را به مهارت های زندگی تبدیل کنیم تا بتوانند اکنون از آن ها استفاده کنند. مدیریت پول، چیزی است که بزرگسالان با آن مشکل دارند. به همین دلیل اکنون زمان مناسب آموزش در مورد پول، اهمیت و نحوه مدیریت آن است تا به این ترتیب کودک برای کسب درآمد در بزرگسالی آمادگی بهتری داشته باشد.

به فرزند خود مدیریت مالی موثر را آموزش دهید تا یاد بگیرد چگونه پس انداز کند، عاقلانه خرج کند، تغییر ایجاد کند و بداند نوشتن چک یا استفاده از کارت اعتباری، رایگان نیست.

6- تمیز کردن

گاهی اوقات، انجام دادن کارهای خانه برای والدین بسیار آسان تر است، اما در این صورت، فرصت آن ها برای آموزش تمیز نگه داشتن خانه به فرزندان از دست می رود . کودکان در نهایت به دانشگاه رفته و برای خودشان خانه خواهند داشت و به همین دلیل باید در انجام کارهای خانه مهارت داشته باشند.

با کارهای خانه متناسب با سن شروع کنید که برای کودکان خردسال شامل یادگیری چگونگی مرتب کردن تختخواب، خالی کردن ماشین ظرفشویی و پاک کردن گرد و غبار است. برای مثال، همیشه یک حوله یا اسفنج را در دستشویی بگذارید تا هر وقت کودک مسواک زد با آن، خمیر دندان ها را از روی دستشویی پاک کند. از آنجایی که کودکان در طول روز اسباب بازی هایشان را در خانه پخش می کنند، یک سبد به آن ها بدهید که در آخر روز وسایلشان را در آن بریزند.

7- لباسشویی

آموزش کودکان در مورد لباس شستن، تا کردن و کنار گذاشتن آن ها نه تنها برای بچه ها یک مهارت زندگی است بلکه به شما نیز کمک می کند. کودکان نوپا می توانند با کمک به شما در لباس شستن چیزهای زیادی یاد بگیرند مثل جدا کردن لباس ها بر اساس رنگ و درک جنس آن ها.

با بزرگ شدن کودکان، آن ها کم کم یاد می گیرند که خودشان لباس ها را در ماشین انداخته و سپس آن ها را به خشک کن منتقل کنند. کودکان سن دبستان هم می توانند نحوه کار کردن ماشین لباسشویی و خشک کن و همچنین میزان استفاده از شوینده را یاد بگیرند.

8- سفارش در رستوران

ما به عنوان والدین تمایل داریم که خودمان به جای کودکان در رستوران سفارش دهیم. در صورتی که اگر اجازه دهیم آن ها خودشان بگویند چه می خواهند هم برایشان سرگرم کننده است هم باعث پرورش اعتماد به نفس در آن ها می شود. به بچه ها یادآوری کنید قبل از گفتن سفارششان از لطفاً استفاده کرده و بعد از آن هم تشکر کنند.

9- خرید مقایسه ای

“من اینو می خوام، من اینو می خوام، من اینو می خوام”. چند بار در این موقعیت قرار گرفته اید که کودک هر چیزی را در مغازه می بیند می خواهد؟  وقتی ما بزرگ می شویم ارزش پول و اهمیت خرید از طریق مقایسه را می فهمیم. در حالی که اغلب از آموزش این مهارت به فرزندانمان غافل می شویم.

دفعه دیگر که در مغازه بودید و فرزندتان چیزی گران می خواست گوشی خود را بیرون آورده و قیمت یا کیفیت آن را با قیمت یا کیفیت همان چیز در فروشگاه های دیگر مقایسه کرده و با کودک در مورد آن صحبت کنید. البته شاید همان چیزی که کودک در مغازه دیده است قیمت یا کیفیت بهتری داشته باشد اما شما با این روش به فرزند خود یاد می دهید هوشمندانه خرید کند.

10- آماده شدن

بچه ها می توانند کم کم یاد بگیرند که خودشان آماده شوند. به آن ها اجازه دهید که قبل از رفتن به رختخواب، خودشان لباس روز بعد را انتخاب کنند. یک ساعت زنگ دار برایشان تهیه کنید که با آن بیدار شوند و همچنین مسواک و خمیر دندان را جلوی چشم آن ها بگذارید. می توانید برای انجام این کارها یک راهنمای تصویری درست کنید که کودکان آن را دنبال کنند و بعد از اینکه این مراحل آماده شدن را یاد گرفتند راهنما را کنار بگذارید.